Wiek wynalazków
Hutnictwo -
Bessemer wynalazł ulepszoną metodę wytapiania stali w tzw. gruszkach Bessemera.
Był wszechstronnym wynalazcą, m.in. ulepszył pocisk artyleryjski, który nie
znalazł szerokiego zastosowania ze względu na słabą wytrzymałość luf armatnich,
z których był wystrzeliwany. By ją zwiększyć zaczął przeprowadzać eksperymenty
z płynną surówką. Tą drogą udało mu się opracować metodę umożliwiającą
oczyszczenie surówki z węgla i zanieczyszczeń i przetopić w stal. Jego metoda
pozwoliła na tanią i dużych rozmiarów produkcję. Za swoje dokonania otrzymał
Bessemer nawet tytuł szlachecki.
Siemens opatentował natomiast
piec hutniczy, który bracia Martinowie przystosowali do wytopu stali. W
Niemczech bardzo dużą popularnością cieszyła się metoda wytapiania rud żelaza
zawierających duże ilości fosforu, którą opracował Sidney Thomas.
Postęp w produkcji stali
pozwolił na unowocześnianie broni. Zaczęto produkować armaty mogące wyrzucać
ważące 500, a nawet 1000 kg pociski. Przełomem w konstrukcji broni ręcznej było
odkrycie możliwości ładowania jej od tyłu a nie jak do tej pory przez lufę.
Wykorzystał to Samuel Colt tworząc rewolwer bębenkowy. Zaczęto budować okręty
wojenne wyposażone w silniki Diesla, które wykorzystano w czasie I wojny
światowej. Alfred Nobel odkrył dynamit.
Henry Bessemer Alfred Nobel
Elektrotechnika -
wynalazek prądnicy elektrycznej umożliwił wprowadzanie oświetlenia łukowego. Ze
względu na to, że było bardzo jasne i jaskrawe nadawało się jedynie do
oświetlania placów i ulic. Problem oświetlenia mieszkań, biur i sklepów
rozwiązała wynaleziona przez Edisona żarówka. Thomas Edison w sumie opatentował
1300 wynalazków, m.in. ulepszył wynaleziony przez Bella telefon. Cieszył się
tak wielkim uznaniem i renomą, że wystarczyła jego zapowiedź o zamiarze
wynalezienia żarówki, by powstało Edison Electric Light Company,
które miało ją później produkować.

Thomas Edison
Transport i łączność -
autorem sukcesu i popularności kolei żelaznej był George Stepehenson, który stworzył pierwszy parowóz wykorzystany do przewozu
węgla. Pracował też przy budowie pierwszej w Wielkiej Brytanii linii kolejowej
oraz tunelu kolejowego. Kolej
przeżywała żywiołowy dalszy
rozwój przez cały wiek XIX, zwiększała się sieć dróg żelaznych, ulepszano tabor
kolejowy i urządzenia sygnalizacyjne. Paryż z Konstantynopolem połączył
Orient-Express, a w 1904 roku oddano do użytku kolej transsyberyjską. W
amerykańskich pociągach pierwszy raz zastosowano wagony sypialne i
restauracyjne, a także skuteczny hamulec. Na potrzeby kolei budowano liczne
mosty. Pierwszy wykonany całkowicie ze stali powstał w latach siedemdziesiątych
w St. Louis. Zaczęto także budować mosty zawieszane na łańcuchach.
W statkach i okrętach zaczęto
stosować turbinę parową. Lenoir zbudował silnik spalinowy, za pomocą, którego
wprawił w ruch pojazd a Otto udoskonalił go wprowadzając czterosuwowy cykl
pracy. Silnik ten został z kolei wykorzystany w motocyklu i samochodzie
zbudowanym przez Benza i Daimlera. Stopniowo samochody udoskonalano, zaczęto
nawet organizować wyścigi samochodowe. Henry Ford stworzył pierwszą w USA
fabrykę samochodów, w której zastosowano taśmowy sposób produkcji. Diesel
wynalazł nowy wysokoprężny silnik spalinowy zasilany paliwem płynnym. Był
zdecydowanie sprawniejszy i znalazł szerokie zastosowanie w komunikacji lądowej
i morskiej. Zasługą Szkota Dunlopa było opatentowanie opon pneumatycznych.
Pierwsze na świecie metro
powstało w Londynie w 1863 roku. Początkowo było parowe od lat
dziewięćdziesiątych XIX wieku elektryczne. Umieszczone głęboko około 30 metrów
pod ziemią tunele londyńskiego metra służyły mieszkańcom za schrony w czasie
nalotów niemieckich podczas II wojny światowej. W Berlinie natomiast na skutek
prac Ernsta Wernera Siemensa od 1881 roku kursowały tramwaje elektryczne.
Polak Konstanty Ciołkowski był autorem projektu sterowca, Otto Lilienthal latał
na szybowcach, a pierwszy trwający 12 sekund lot samolotem silnikowym odbyli
bracia Wright. Z czasem tak udoskonalili samolot, że był on w stanie odbyć lot
trwający godzinę. Drogą powietrzną pokonano także kanał La Manche.
Olbrzymimi przedsięwzięciami
budowniczymi było zbudowanie Kanału Sueskiego, Panamskiego i Kilońskiego.
Pozwoliło to na skrócenie szlaków morskich. Kanał Sueski dzięki aktywności
francuskiego dyplomaty Lesseps'a zaczął powstawać w 1859 roku. Jego budowa nie nastręczała
większych trudności, ponieważ polegać miała jedynie na wykopaniu odpowiedniej
głębokości rowu. Gdy inspirowani przez Brytyjczyków Turcy zakazali w podległym
im Egipcie korzystać z pracy przymusowej przy budowie kanału, Francuzi musieli
sprowadzić robotników spoza Egiptu i zmechanizować prace. Korzystano z
największych maszyn wtedy istniejących. W 1865 roku na budowniczych kanału
spadła epidemia cholery. Kanał Sueski został uroczyście przy udziale
koronowanych głów i dostojników otwarty w 1869 roku. To na tą okazję Verdi
skomponował "Aidę". Kanał Sueski skracał czas pokonania drogi z
Europy Zachodniej do Azji o 40 %., ale dopiero w trzy lata od inauguracji
zaczął być uczęszczany powszechnie. Budowa Kanału Panamskiego rozpoczęła się w
1883 roku i była realizowana również przez Francuzów. Napotykali oni na liczne
problemy, m.in. choroby takie jak malaria czy febra dziesiątkowały robotników.
Towarzystwo budujące kanał nawet zbankrutowało, a jego kierownictwu wytoczono
proces. Przedsięwzięcie postanowili kontynuować Amerykanie i w tym celu posłużyli
się podstępem. Upozorowali w Panamie powstanie, wysłali tam swoje siły i
uniezależnili Panamę posiadającą status prowincji od Kolumbii. Dynamizmu prace
nabrały w 1908 roku. Wykorzystywano do ich prowadzenia maszyny do robót
ziemnych. Otwarcie kanału mierzącego 81 kilometrów nastąpiło w 1914 roku.
W 1850 roku ułożono pierwszy
podmorski kabel biegnący pod kanałem La Manche, następnie kabel połączył
Korsykę z Sardynią, Warnę z Krymem, Tulon z Algierem i Korsyką. W 1858 roku
udało się położyć kabel łączący Wielką Brytanię i Amerykę, jednak wkrótce
przestał on działać. Dopiero kabel położony w roku 1866 zapewnił już trwałą
łączność pomiędzy Europą a Ameryką.
Maxwell i Hertz odkryli
fale elektromagnetyczne, które
posłużyły do budowy radia autorstwa Marconiego.
Malarz Samuel Morse stworzył
elektryczny telegraf wykorzystujący przerywanie i zamykanie obwodu
elektrycznego. Przy budowie finansowanego przez państwo amerykańskie eksperymentalnej
linii telegraficznej łączącej Waszyngton z
Baltimore jako izolatory zawieszonego na słupach kabla wykorzystał szklane
butelki. Był także autorem tzw. alfabetu Morse'a. Fonograf skonstruował Edison,
a gramofon Emil Berliner. Prototyp telefonu stworzył w 1860 roku Philips Reis, ale za jego faktycznego twórcę uchodzi Graham Bell. Pierwsze
zdjęcie wykonał w 1826 roku Francuz Joseph Niepce, a
twórcą dagerotypii, czyli udoskonalonej fotografii był Louis Daguerre. Fotografię jaką znamy dzisiaj tzn. wykorzystującą negatyw
odkrył w 1841 roku Wiliam Talbot. Twórcami kina są bracia Lumiere, którzy skonstruowali kinematograf. Pierwsze kino urządzili w
suterenie paryskiej restauracji w1895 roku.

Komentarze
Prześlij komentarz